Man kunne kalde det spisningens 10 bud

Kort om kost

I Kinesisk medicin har alle madvarer deres egen kvalitet. Det omfatter temperatur, smag og hvilke organer det påvirker. Kinesisk medicin arbejder ud fra det princip, at sygdom er tegn på ubalance i kroppen, og derfor skal balancen genoprettes og vedligeholdes. Hvis en sygdom er “varm” skal man undgå ting som varmer kroppen og spise flere kølende madvarer. I Kinesisk medicin forstår man fordøjelsen som en proces, hvor Maven er en slags gryde, der laver den mad du spiser om til en slags suppe eller mos, ved at blive varmet af miltens ild. Milten er også ansvarlig for at omdanne maden til Qi og skille det brugbare fra det ikke brugbare. Det er derfor vigtigt at du støtter Maven og milten i deres arbejde. Det kan man gøre ved at følge nogle grundlæggende retningslinjer.
Man kunne kalder det spisningens 10 bud.

  1. Tyg din mad godt.
    Fordøjelsen starter allerede i munden.
    Ved at tygge maden, bliver der en større overflade og den blandes med fordøjelses-enzymer.
    Kold mad bliver også varmet.
  2. Undgå at spise kold mad, for meget råkost og salat, og kold drikkelse.
    Temperaturen i maven er 37 grader, hvis du spiser eller drikker noget koldt, skal maven brug sin Qi til at varme det op til 37 grader.
    Spis så meget kogt mad som muligt, især suppe og gryderetter, for så er maden allerede i gang med den proces som Maven skal fuldføre.
    Selvom om der findes flere vitaminer i en rå gulerod, vil kroppen ikke kunne nå at optage så mange som i en kogt gulerod.
    Når du spiser rå mad, så sørg for at det er meget fint hakket eller revet, og tyg det godt og grundigt.
  3. Milten kan ikke lide fugt, derfor skal du undgå at drukne den med for meget væske.
    Det er bedst at drikke mellem måltider.
    For meget væske vil slukke miltens “fordøjelses ild”.
    Men en enkelt kop kogt vand eller te vil støtte den.
  4. Spis ikke for meget, kun indtil du er 75% mæt, ellers belaster du din Mave og Milt.
  5. Spis dit hovedmåltid så tidlig som muligt, og undgå at spise et stykke tid før du går i seng.
    Fordøjelsen bliver langsommere jo senere det bliver og hvis du går i seng vil maden stagnere og skabe en hede tilstand som vil skade Mavens Yin.
  6. Vælg madvarer der har en stærk livsenergi.
    Du kan fornemme det ved at f. eks grønsagerne er sprøde, eller når du køber fisk, at dens øjne er glinsende og ikke matte. I praksis betyder det så meget frisk mad som mulig.
    Lad være med at lade madrester stå for lang tid før du spiser dem, det kan godt være at der stadig er en masse mineraler og vitaminer tilbage, men den mister sin Qi medens den står.
    Undgå fabriksproduceret mad, som færdigretter og dåsemad.
  7. Vær glad for det du spiser.
    Det har stor indflydelse på hvordan din krop tager imod maden.
    Hvis du skal spise noget, som du véd ikke er godt for dig, så gør det endelig ikke med dårlig samvittighed.
  8. Prøv at spise i så rolig en tilstand som muligt.
    Undgå at stresse medens du spiser.
    Du skal helst sidde ned og slappe af.
    Læs ikke eller se fjernsyn mens du spiser.
    Det er den samme energi du bruger til at fordøje oplysninger med, som du bruger til at fordøje mad.
  9. Sid oprejst, afslappet og ikke skævt eller med drejet krop.
    Det vil blokere for den fri passage af mad og Qi.
  10. Som beskrevet før; prøv at spise så meget frisk mad som muligt, med et lavt indhold af kemikalier, konserveringsmidler, og tilsætningsstoffer.
    Din kost skal helst bestå af 40-45% kornprodukter, 35-40% grøntsager og 10-15% kød, fisk, nødder, bønner o. lign.
    Grøntsager skal helst svitses, dampes eller koges let.
    Ris, havre, hirse, bønner og andre tørvarer har til gengæld bedst af iblødsætning og at blive velkogt.
    Prøv at holde forbruget af salt, sukker, olie og fedt nede.

Ligegyldig hvilken ubalance du har og hvad for nogle anbefalinger der står, skal du altid beskytte og styrke Maven og Milten. Det betyder at selv om du lider af en Varm sygdom, skal du ikke kun spise kold mad, det vil svække milten og derved dit immunforsvar.

Bragt med tilladelse af Nigel Ching – Tak.
Ching.dk

 

Hilsen Inge
Qi Gong København

Værd at huske på

Kontakt

Qi Gong København
Toldbodgade 37A, 2.sal
1253 København K

Tel: 51 22 73 65

info@ingethegler.dk

CVR 32104274

Hold dig opdateret
Modtag løbende mails om kommende aktiviteter

×
×
Menu
Ring op
Skriv
Find vej